Ο όρος NLP (ΝΓΠ ή ΝΛΠ) προήλθε από τα τρία πλέον σημαντικά στοιχεία που καθορίζουν την ανθρώπινη συμπεριφορά: Neuro Linguistic Programming ή Νευρο-Γλωσσικός Προγραμματισμός
Επομένως, οποιαδήποτε μορφή θεάτρου που εμπλέκει ενεργά τους συμμετέχοντες σε εναλλασσόμενους ρόλους -ηθοποιού-ακροατηρίου-, θεωρείται εφαρμοσμένο θέατρο και μέσα σε αυτό το πλαίσιο έχουμε, το θέατρο στην εκπαίδευση που μας αφορά, το θεραπευτικό θέατρο (ψυχόδραμα, δραματοθεραπεία), και άλλες μορφές.
O κάθε άνθρωπος βιώνει, αντιλαμβάνεται, και δίνει νόημα στις εμπειρίες του με τρόπο μοναδικό. Τα εξωτερικά ερεθίσματα που συλλαμβάνονται μέσω των αισθήσεων, φιλτράρονται προσθέτοντας, αφαιρώντας και αλλοιώνοντας στοιχεία με βάση τις αξίες, τα πιστεύω, τα βιώματα του. Έτσι ο καθένας από μας διαμορφώνει μοτίβα με τα οποία αντιλαμβάνεται τη πραγματικότητα και λειτουργεί. Τα μοτίβα αυτά καθορίζουν το βαθμό με τον οποίο προχωράμε, πετυχαίνουμε ή δυσκολευόμαστε.
Στην εφαρμογή του Κλασικού Κώδικα του NLP συνειδητά κάποιος επιλέγει την πηγή και τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει ένα ζήτημα –καθώς βασική αρχή του συστήματος είναι ο σεβασμός στο μοντέλο του κόσμου καθενός, όπως κι αν εκείνος έχει δομίσει τον κόσμο ιδεών, σκέψεων και δράσεων του. Στο Νέο Κώδικα δημιουργείται το περιέχον εκείνο όπου μια σειρά από διαδικασίες, ειδικά παιχνίδια και τεχνικές ευνοούν την ελάχιστη αν όχι μηδενική συμμετοχή του Συνειδητού Νου κι έτσι σιωπούν τον εσωτερικό διάλογο που τυχόν εμποδίζει τη δημιουργία της λύσης, τον εντοπισμό ή και την εφαρμογή της. Όλο αυτό βασίζεται στο επιστημονικό αξίωμα πως για κάθε άνθρωπο το Υποσυνείδητο διασφαλίζει την επιβίωση και διαθέτει κάθε πηγή γνώσης σε συντριπτικά ποσοστά ώστε όταν ευνοηθούν οι συνθήκες να παρουσιάσει τη βέλτιστη επιλογή για τον άνθρωπο και τις συνθήκες που τον αφορούν.
To Pattern που έγινε γέφυρα ανάμεσα στον Κλασικό και στο Νέο Κώδικα του NLP είναι το 6 Step Reframe ή N Step Reframe, όπου ρητά χρησιμοποιείται ένα ακούσιο σήμα. Αυτό το αξίωμα διεύρυνε ο Νέος Κώδικας προσφέροντας στον άνθρωπο -που επιθυμεί να λύσει ένα ζήτημα, να φέρει μια αλλαγή, να περάσει ένα εμπόδιο μα δε γνωρίζει πως ή δεν ξέρει τι να ζητήσει- την ανεκτίμητη δυναμική να συνδεθεί απευθείας με το Ασυνείδητο και να ανασύρει το κάλλιστο για κείνον υλικό.
Οι ασυνείδητες διαδικασίες, όταν είναι σωστά οργανωμένες και τίθενται σε μια επιστημονική βάση, παράγουν βαθιές, μακροπρόθεσμες οικολογικές αλλαγές παρακάμπτοντας τους περιορισμούς της συνείδησης. Φέρνουν λύσεις δηλαδή σε ένα ζήτημα χωρίς να δημιουργούν προβλήματα στη σχέση του ενδιαφερομένου με το εργασιακό, οικογενειακό ή φιλικό περιβάλλον. Αυτές είναι οι λεγόμενες σύμφωνα με το NLP οικολογικά ελεγμένες αλλαγές.
To SYM είναι το Sherlock Your Mind με μια συλλαβή, γρήγορο και άμεσο και ταυτόχρονα είναι η ίδια ακριβώς μεταφορά για το Νου, όπως είναι η κάρτα Sim για τα κινητά μας τηλέφωνα.
Κανένα μενού και κανένα περιβάλλον δεν αποδίδει αν δεν έχει εισέλθει η κάρτα που αναλογεί στην προσωποποιημένη κωδικοποίηση των δεδομένων. Αυτή διευκολύνει τις συνδέσεις στο κινητό και τις συνάψεις αντίστοιχα στον εγκέφαλο.
Ο βασικός στόχος του Δράματος στην εκπαίδευση για τον μαθητή – με την ευρεία πια έννοια- είναι να μπορέσει μέσα από τις θεατρικές φόρμες να διερευνήσει και να επικοινωνήσει το εκάστοτε νόημα και ως αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, θα μπορέσει να κατανοήσει τον εαυτό του και τον κόσμο. Το Δράμα δίνει την ευκαιρία στον μαθητή να αναπτύξει τα εκφραστικά του μέσα- σώμα, φωνή/λόγο- ενώ καλλιεργεί την παρατηρητικότητά του, αυξάνει την αυτοσυγκέντρωση του και αποκτά αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση.
Το παιχνίδι προσεγγίζεται ως διαδικασία μάθησης: Η σύγχρονη παιδαγωγική και ψυχολογία τονίζει τη σημασία του παιχνιδιού στην ανάπτυξη και μάθηση. Έτσι από την αναπτυξιακή θεωρία του J. Piaget, που θεωρεί το παιχνίδι μέσο νοητικής ανάπτυξης και την κοινωνικο-ιστορική και πολιτισμική θεώρηση του Vygotsky, όπου τα δομικά γνωρίσματα του παιχνιδιού είναι η φαντασιακή κατάσταση, ο ρόλος και η απελευθέρωση από περιορισμούς με την ταυτόχρονη αποδοχή των κανόνων, διαπιστώνουμε τη σημασία του «παιχνιδιού» στη διαδικασία της μάθησης.
O Bruner υποστηρικτής μιας κοινωνικής κονστρουκτιβιστικής αντίληψης πιστεύει πως το άτομο διαμορφώνεται μέσω των πολιτισμικών προτύπων, δίνοντας έμφαση στον ρόλο του εκπαιδευτικού που θα οδηγήσει τον μαθητή στην ανακαλυπτική μάθηση. Το τρίπτυχο που απαρτίζει το όραμα του Bruner είναι η διαισθητική σκέψη, η παραγωγική σκέψη και η δημιουργική φαντασία.
Επομένως το παιχνίδι για τα παιδιά δεν είναι απλώς μια δημιουργική διαδικασία αλλά ένα μέσο όπου διαμορφώνεται η κοινωνική τους συμπεριφορά ενώ αποτελεί ένα μέσο μάθησης. Γιατί λοιπόν να μην μπορεί να εφαρμοστεί εξίσου αποτελεσματικά και στους ενήλικες;
Επικοινωνήστε με το Sherlock Your Mind
Συμπληρώστε τη φόρμα για οποιαδήποτε πληροφορία